Zoekmachine optimalisatie, ofwel gevonden worden op internet. Veel mensen blijven op zoek naar de trucjes. Hoe kun je de zoekrobots vertellen dat jouw pagina echt past bij de vraag van de klant. Hoe zit het met die zoekwoorden?
Hulpprogramma’s voor zoekwoorden
Bij het beheerprogramma dat je gebruikt om je website te maken zijn wel eens zogeheten SEO-velden aanwezig. Hier kun je per pagina ingeven welke zoekwoorden passen bij het thema van de pagina. Is dit niet standaard beschikbaar? Dan kun je hier meestal een plug-in voor installeren, zodat je dit alsnog op een makkelijke manier kunt beheren. Dan help je de zoekrobots om te vertellen wat belangrijk is op jouw website pagina.
Ook bekend is Google Search Console, de hulp bij het vinden van veelgebruikte trefwoorden en aanverwante woorden. Dit geeft een indicatie welke woorden in jouw vakgebied worden ingetypt in de zoekmachines. Het gaat hier om de zoekwoorden van de potentiële bezoekers, de mensen die naar jouw diensten zoeken. Het kan zijn dat de woorden uit het zoekgedrag toch net even anders zijn dan de woorden die jij vanuit jouw jargon gewend bent.
Hoe begin je met het vinden van de juiste zoekwoorden?
Ook zoekwoorden beginnen met een stukje zelfonderzoek. De kritische blik op jouw onderneming kun je hier inzetten. Waarnemen en opschrijven hoe jouw onderneming in de markt staat:
- Wat wil jij? Wat is het doel van jouw onderneming?
- Wat willen je klanten? Welke vragen worden veel aan jou gesteld?
- Wat biedt jij? Voor welke situaties biedt jij een oplossing?
- Voor wie werk jij? Op welke doelgroep kun jij goed aansluiten?
- Wat maakt jou uniek?
Mogelijk zijn er vragen in mailtjes of terugkerende onderwerpen in jouw consulten die je hierbij op weg helpen.
Unieke zoekwoorden
De vraag wat jou uniek maakt helpt om je zoekwoorden specifieker te maken. Je kunt je voorstellen dat de veelgebruikte woorden – die passen bij het zoekgedrag van de (toekomstige) klanten – een verzameling van algemene termen is die jouw vakcollega’s ook allemaal gebruiken. Dan blijft het lastig om in de veelheid van gelijksoortige bedrijven de toppositie te bereiken. Advies: breidt jouw lijst van zoekwoorden uit met begrippen die relevant zijn voor jouw werkwijze, jouw doelgroep, jouw regio of wat het ook maar is, dat jou en jouw bedrijfsvoering uniek maakt.
De hoeveelheid keren dat jouw website bovenaan staat in de zoekresultaten zijn met deze tips niet te specificeren. Wat je wel zelf kunt beïnvloeden is de relevantie. Jouw website gegevens laten passen bij de vraag die relevant is voor de klant. En relevantie hoort bij de beoordelingscriteria van de zoekrobots. Hoe duidelijker jij jouw kenmerken kunt waarnemen en verwoorden, hoe beter je de kwaliteit van de zoekwoorden kunt maken.